Autor: Waldemar Furmanek
Potrzeba szerokich badań i refleksji nad problematyką miłości wynika z założenia, iż misją działalności pedagogicznej jest wielorakie wspomaganie rozwoju człowieczeństwa w człowieku. Miłość jest zjawiskiem towarzyszącym człowiekowi od poczęcia do śmierci, dlatego owo wspomaganie powinno dotyczyć także wzrastania w miłości.
Książka Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki jest pierwszym tomem cyklu prac poświęconych niezbadanej wciąż tajemnicy miłości człowieka. Wychowanie jest dziełem miłości; dlatego powinno być przede wszystkim oparte na podwalinach prawdy i miłości (Marcelina Darowska).
Treść książki stanowi swoistą podbudowę teoretyczną prezentowanych w kolejnych monografiach problemów. Na cały cykl prac z zakresu pedagogicznej problematyki miłości – obok tej monografii − składają się następujące książki:
Rozwój rozumienia miłości
Meandry miłości
Deficyt miłości
Prof. zw. dr hab. Waldemar Furmanek jest autorem licznych opracowań dotyczących wartości w pedagogice. W wydanych pod jego redakcją pracach zbiorowych jest także tom Miłość jako wartość we współczesnej pedagogice (Rzeszów 2009), do którego nawiązuje treść prezentowanej książki.
SPIS TREŚCI
WSTĘP ....... 15
Część pierwsza
MIŁOŚĆ WYZWANIEM WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI ....................... 19
Wprowadzenie ....................... 21
ROZDZIAŁ I
Pedagogika jako nauka humanistyczna ..................... 22
1. Zakres rzeczywistości i obiekt badań pedagogiki współczesnej ....................... 22
2. Nauki przyrodnicze a humanistyczne ....................... 24
3. Wzgląd badań. Humanistyczny model poznania w pedagogice współczesnej ....................... 26
4. Metateoretyczne założenia badań pedagogicznych ....................... 29
5. Uniwersalizm naturalistyczny w pedagogice współczesnej ....................... 33
ROZDZIAŁ II
Człowiek niekończącą się tajemnicą – wokół istoty człowieka .. 35
1. Człowiek bytem szczególnym 35
2. Problemy egzystencjalne człowieka jako problemy badań współczesnej pedagogiki .. 35
3. Człowiek jako osoba - implikacje pedagogiczne ....................... 37
4. Człowiek w koncepcji Jana Pawła II ........ 41
5. Samoświadomość osoby ludzkiej ....................... 42
6. Duchowość człowieka ..... 44
7. Znaczenie duchowości w rozwoju człowieka ....................... 47
Część druga
WOKÓŁ ISTOTY MIŁOŚCI ... 51
Wprowadzenie ....................... 53
ROZDZIAŁ I
Wielowymiarowość pojęcia miłość ..................... 54
1. Próby wyjaśnienia fenomenu miłości ....................... 54
2. Wokół słowa miłość .......... 59
3. Semantyczne problemy pojęcia miłość .......... 61
4. Wielorakość określenia miłości w literaturze 63
5. „A cóż miłość mówi?” – język miłości ......... 67
ROZDZIAŁ II
Tajemnica miłości człowieka .. 70
1. Tajemnica miłości ......... 70
2. Człowiek, homo amans – istota stworzona do miłości ......... 71
3. Miłość podstawą zrozumienia własnej tajemnicy człowieka ..... 73
4. Miłość jako zjawisko duchowości człowieka ..... 75
ROZDZIAŁ III
Miłość w badaniach naukowych 77
1. Miłość kategorią nauk humanistycznych ....................... 77
2. Miłość w ujęciu filozofii ......... 78
3. Miłość w ujęciu socjologii .... 86
4. Miłość w ujęciu psychologii . 87
4.1. Trudność psychologicznego dookreślenia pojęcia miłość ..................... 87
4.2. Miłość jako potrzeba ..................... 92
4.3. Miłość jako postawa ..................... 94
4.4. Miłość a uczucia ...... 98
ROZDZIAŁ IV
Miłość sensem życia człowieka ................... 100
1. Sens życia człowieka jako wartość ...... 100
2. Miłość jako zjawisko egzystencjalne ....................... 104
3. Miłość a poczucie sensu życia ............. 105
ROZDZIAŁ V
Koncepcje teoretyczne istoty miłości ...... 109
1. Trudności z określeniem istoty miłości ....................... 109
2. Teoria miłości Roberta Sternberga .. 112
2.1. Komponenty miłości wg R. Sternberga 112
2.1.1. Intymność w miłości ...... 113
2.1.2. Oznaki i gesty miłości ...... 114
2.1.3. Namiętność i jej znaczenie w miłości ...... 118
2.1.4. Zaangażowanie komponentem miłości ...... 119
2.2. Dynamika składników miłości ....... 120
2.3. Fazy rozwoju miłości wg R. Sternberga ..................... 121
2.3.1. Faza zakochania ...... 122
2.3.2. Faza romantycznych początków ...... 123
2.3.3. Faza związku kompletnego ...... 123
2.3.4. Faza związku przyjacielskiego ...... 124
2.3.5. Faza związku pustego ...... 124
2.3.6. Rozpad związku ...... 124
2.4. Formy miłości wg R. Sternberga . 124
2.5. Struktura miłości w koncepcji Karola Wojtyły ..... 125
3. Kołowy model miłości Iry Reiss ....................... 126
4. Teoretyczny model miłości Johna Lee .... 126
5. Koncepcja Bardisa ........ 127
6. Koncepcja miłości w ujęciu Ericha Fromma ....................... 128
ROZDZIAŁ VI
Natura miłości ..................... 130
1. Przyczyny miłości ......... 130
1.1. Inwestycyjny model związku ..................... 130
1.2. Teoria równości nagród i kar ............... 131
1.3. Model relacji wymiany i darowizny .. 131
1.4. Teoria stylów przywiązania 132
2. „Jak mnie kochasz?” ... 134
2.1. Bezwarunkowość – miłość niedoskonałości ..................... 134
2.2. Miłość jako dar siebie – jestem twój 140
2.3. Inne przejawy miłości ..................... 143
2.4. „Hymn” św. Pawła syntezą rozważań o istocie miłości ..................... 146
3. Rodzaje i odcienie miłości ....................... 149
3.1. Czynniki różnicujące miłość ......... 149
3.2. Miłość erotyczna ... 153
3.3. Miłość samego siebie ..................... 154
3.3.1. Narcyzm ...... 155
3.3.2. Miłość własna neurotyków ...... 156
3.4. Miłość Boga ........... 156
3.5. Miłość ojczyzny .... 157
3.6. Miłość pracy .......... 157
3.7. Miłość życia ........... 158
3.8. Miłość braterska .... 158
3.9. Miłość rodzicielska 159
4. Historia miłości na przestrzeni dziejów ........ 163
ROZDZIAŁ VII
Miłość jako wartość ........ 167
1. Wokół istoty wartości ....... 167
1.1. Wartości. Próba określenia pojęcia ....... 167
1.2. Wartości w życiu człowieka ..................... 168
2. Relacje między miłością a innymi wartościami . 170
2.1. Miłość a prawda ....... 171
2.2. Miłość a dobro ......... 174
2.3. Miłość a piękno ........ 177
3. Miłość a wolność i odpowiedzialność ....................... 179
3.1. Miłość a wolność ..... 179
3.2. Miłość a odpowiedzialność ..................... 181
3.3. Miłość a godność człowieka ... 184
4. Miłość a nienawiść .... 186
5. Miłość a sprawiedliwość ....................... 188
5.1. Sprawiedliwość jako wartość synergiczna miłosierdzia 188
5.2. Powiązania miłosierdzia i sprawiedliwości ..................... 189
5.3. Sprawiedliwość jako kategoria cywilizacji miłości ..................... 190
6. Miłość a cierpienie i śmierć ....................... 191
6.1. Cierpienie a miłość ...... 191
6.2. Miłość a śmierć ......... 193
Część trzecia
MIŁOŚĆ W UJĘCIU TEOLOGII .. 196
Wprowadzenie..................... 198
ROZDZIAŁ I
Miłość jako doskonałość ducha ......... 199
ROZDZIAŁ II
Bóg jest miłością – DEUS CARITAS EST ..................... 201
ROZDZIAŁ III
Cztery miłości papieża Benedykta XVI: caritas, philia, agape, eros 205
ROZDZIAŁ IV
Miejsce miłości w triadzie: Wiara – Nadzieja – Miłość ....... 207
1. Wiara a miłość ....................... 207
2. Nadzieja a miłość .......... 209
3. Szczyt cnót teologicznych: Miłość ......... 212
ROZDZIAŁ V
Miłość w nauczaniu Jana Pawła II ..... 214
1. Miłość jako wartość ogarniająca całego człowieka ....................... 217
2. Miłość jako warunek i sposób spełnienia się człowieka ..... 217
3. Analiza fenomenu miłości Jana Pawła II 218
3.1. Wielowymiarowa analiza miłości Jana Pawła II ...... 218
3.2. Miłość jako upodobanie ..................... 222
3.3. Miłość jako pożądanie ..................... 224
3.4. Miłość jako życzliwość ..................... 226
4. Słowo „miłość” to klucz do zrozumienia człowieka ..... 227
5. Wychowanie do miłości przez miłość .......... 228
6. Miłość w rodzinie według Jana Pawła II 230
ROZDZIAŁ VI
Miłość jako kategoria teorii wychowania 232
1. Wychowanie jako zadanie stawania się człowiekiem . 232
2. Wartości podstawą wychowania 236
3. Miłość w historii wychowania 241
4. Miłość we współczesnych nurtach wychowania 243
5. Miłość wychowująca ....................... 246
6. Wychowanie do miłości jako wychowanie do wartości ....... 249
7. Miłości trzeba się uczyć. Edukacja i wychowanie aksjologiczne ....................... 251
8. Wychowanie przez miłość ku miłości ......... 260
ROZDZIAŁ VII
Miłość w rozwoju człowieka .. 262
1. Pedagogiczne znaczenie problemu rozwoju miłości ......... 262
2. Rozwój miłości w procesie rozwoju człowieka ....................... 263
3. Znaczenie miłości w rozwoju człowieka ..... 265
4. Skutki braku miłości ......... 270
ROZDZIAŁ VIII
Środowiska wychowania do miłości ...... 276
1. Rodzina centrum wychowania przez miłość 276
2. Szkoła środowiskiem edukacji aksjologicznej ....................... 279
Część czwarta
KU CYWILIZACJI MIŁOŚCI ... 283
Wprowadzenie ....................... 285
1. W kierunku powszechnego wychowania ku miłości. Ku cywilizacji miłości ....................... 285
2. Model cywilizacji miłości ....................... 288
2.1. Postawa bardziej być aniżeli więcej mieć ........... 290
2.2. Prymat miłości nad sprawiedliwością ..................... 291
2.3. Cywilizacja miłości a ekonomia ... 292
2.4. Prymat etyki nad techniką ..... 294
2.5. Cywilizacja miłości a ekonomizm, liberalizm i konsumpcjonizm ..................... 295
3. Znaczenie modelu cywilizacji miłości ......... 298
Zakończenie ....................... 300
Bibliografia 302
Netografia .. 318
Informacje o bezpieczeństwie produktu
Informacje o producencie