PEDAGOGIKA SPECJALNA ZARYS TEMATYKI

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE
  • Dostępność: Jest
  • szt.
  • 49,35 zł

Autorzy: 

Bożena Krupa
Józef Sowa

Wydanie I

Rzeszów 2021

Format:169x239mm

ss. 296

ISBN: 978-83-7586-177-8

Niniejsza publikacja adresowana jest głównie do studentów pedagogiki, ale także

nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi oraz rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością, a także

do wszystkich zainteresowanych tematem.

 

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE ............................................................................................. 117

ROZDZIAŁ I

WYBRANE ZAGADNIENIA Z PODSTAW

PEDAGOGIKI SPECJALNEJ ................................................................................. 119

  1. Wstęp do przedmiotu pedagogika specjalna ......................................................119
  2. Pedagogika specjalna i jej miejsce w systemie nauk ........................................... 119

2.1. Pedagogika specjalna a nauki z jej pogranicza .................................................... 122

  1. Problematyka pedagogiki specjalnej .............................................................. 126
  2. Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością ......................................................131
  3. Systematyka w pedagogice specjalnej ............................................................. 135
  4. Cele i zadania pedagogiki specjalnej .............................................................. 144

ROZDZIAŁ II

PEDAGOGIKA SPECJALNA I JEJ SKŁADNIKI FORMALNE ................................................ 152

  1. Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ...........................152
  2. Rodzina wobec niepełnosprawności dziecka ....................................................... 154
  3. Wczesne wspomaganie rozwoju ...................................................................... 161
  4. Teoretyczny model wychowania specjalnego .......................................................166
  5. Ortodydaktyka, jej cele i zasady ...................................................................... 171

ROZDZIAŁ III

KSZTAŁCENIE SPECJALNE ......................................................................................... 179

  1. Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

w Europie ............................................................................................................ 179

  1. Edukacja włączająca i specjalne potrzeby edukacyjne dzieci

i młodzieży ........................................................................................................... 180

2.1. Edukacja włączająca w fazie adaptacji .................................................................... 190

  1. Szkoła specjalna w systemie kształcenia ................................................................. 195
  2. Szkolnictwo specjalne w XX wieku (ujęcie historyczne) ................................................101

ROZDZIAŁ IV

DIAGNOZA I PORADNICTWO W PROCESIE REHABILITACJI ...................................................... 130

  1. Diagnoza – ustalenia terminologiczne ....................................................................... 130
  2. Diagnoza funkcjonalna ucznia ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi ............................................................................................. 138

  1. Wybrane narzędzia diagnostyczne ........................................................................... 160
  2. Poradnictwo zawodowe i rehabilitacyjne .................................................................... 172

ROZDZIAŁ V

PEDAGOGIKA SPECJALNA SZCZEGÓŁOWA ........................................................................... 176

  1. Organizm człowieka i jego funkcje życiowe .................................................................. 176
  2. Oligofrenopedagogika ........................................................................................... 187
  3. Tyflopedagogika .................................................................................................. 204
  4. Surdopedagogika ................................................................................................. 222
  5. Pedagogika terapeutyczna ....................................................................................... 245
  6. Pedagogika resocjalizacyjna .................................................................................... 259
  7. Inne utrudnienia rozwojowe .................................................................................... 273
  8. Pedagogika wzmożonego rozwoju .............................................................................. 277

ZAKOŃCZENIE ............................................................................................................ 284

BIBLIOGRAFIA ............................................................................................................. 285

WYKAZ TABEL ............................................................................................................. 292

WYKAZ SCHEMATÓW .................................................................................................... 294