Niniejsza publikacja adresowana jest głównie do studentów pedagogiki, ale także
nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi oraz rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością, a także
do wszystkich zainteresowanych tematem.
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE ............................................................................................. 117
ROZDZIAŁ I
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PODSTAW
PEDAGOGIKI SPECJALNEJ ................................................................................. 119
- Wstęp do przedmiotu pedagogika specjalna ......................................................119
- Pedagogika specjalna i jej miejsce w systemie nauk ........................................... 119
2.1. Pedagogika specjalna a nauki z jej pogranicza .................................................... 122
- Problematyka pedagogiki specjalnej .............................................................. 126
- Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością ......................................................131
- Systematyka w pedagogice specjalnej ............................................................. 135
- Cele i zadania pedagogiki specjalnej .............................................................. 144
ROZDZIAŁ II
PEDAGOGIKA SPECJALNA I JEJ SKŁADNIKI FORMALNE ................................................ 152
- Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ...........................152
- Rodzina wobec niepełnosprawności dziecka ....................................................... 154
- Wczesne wspomaganie rozwoju ...................................................................... 161
- Teoretyczny model wychowania specjalnego .......................................................166
- Ortodydaktyka, jej cele i zasady ...................................................................... 171
ROZDZIAŁ III
KSZTAŁCENIE SPECJALNE ......................................................................................... 179
- Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w Europie ............................................................................................................ 179
- Edukacja włączająca i specjalne potrzeby edukacyjne dzieci
i młodzieży ........................................................................................................... 180
2.1. Edukacja włączająca w fazie adaptacji .................................................................... 190
- Szkoła specjalna w systemie kształcenia ................................................................. 195
- Szkolnictwo specjalne w XX wieku (ujęcie historyczne) ................................................101
ROZDZIAŁ IV
DIAGNOZA I PORADNICTWO W PROCESIE REHABILITACJI ...................................................... 130
- Diagnoza – ustalenia terminologiczne ....................................................................... 130
- Diagnoza funkcjonalna ucznia ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi ............................................................................................. 138
- Wybrane narzędzia diagnostyczne ........................................................................... 160
- Poradnictwo zawodowe i rehabilitacyjne .................................................................... 172
ROZDZIAŁ V
PEDAGOGIKA SPECJALNA SZCZEGÓŁOWA ........................................................................... 176
- Organizm człowieka i jego funkcje życiowe .................................................................. 176
- Oligofrenopedagogika ........................................................................................... 187
- Tyflopedagogika .................................................................................................. 204
- Surdopedagogika ................................................................................................. 222
- Pedagogika terapeutyczna ....................................................................................... 245
- Pedagogika resocjalizacyjna .................................................................................... 259
- Inne utrudnienia rozwojowe .................................................................................... 273
- Pedagogika wzmożonego rozwoju .............................................................................. 277
ZAKOŃCZENIE ............................................................................................................ 284
BIBLIOGRAFIA ............................................................................................................. 285
WYKAZ TABEL ............................................................................................................. 292
WYKAZ SCHEMATÓW .................................................................................................... 294